Vi kom tillsammans med barnen fram till, att vi skulle "bygga" en stad, med alla hus som barnen konstruerat.
Förskolan ska sträva efter att varje barn ska:
utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Lpfö/98
Barnen kom tillsammans fram till att staden skulle heta Umeå och vara i Sverige.
De tog sig an uppgiften att skapa staden med stor glädje och entusiasm.
De placerade ut sina hus på en plats på golvet som de tyckte var bra.....
En stad i utveckling......
Vissa ville ha nära till sina grannar, vissa ville placera sina hus lite mer
avskilt.
...där fick också deras egentillverkade bilar vara med.
Leken och fantasin tog fart, de körde, red eller promenerade runt till varandras hus och hälsade på.
De bjöd varandra på fika och födelsedagskalas. Efter allt bilkörande behövde bilarna tanka, och
vips förvandlades en byggnad till en bensin station. Det är ju så enkelt att lösa allting i lekens och
fantasins värld.
De kom fram till att det fanns för få människor i staden, det ordnades snabbt med hjälp av blommpinnar, flirtkulor, garn och tyg.
Staden fick en hockeyarena också, (den röda byggnaden) där spelade Modo och Björklöven match.
Heta diskusioner uppstod om vilket lag som är bäst och skulle vinna matchen.
Kyrkan ligger alldeles bredvid, där kan man gifta sig om man är kär i någon.
Där finns också ett hav med båtar och fiskar. En cirkus kom också så småningom på plats.
Ett "lill Coop" ordnades, dit man enligt barnen kan gå och köpa godis, chips
och Coca-Cola. Man kan handla det vilken dag som helst, men man får bara äta upp det när
det är lördag.
Gamla brödkartonger kom väl till pass till stora Coop-Forum,
där man kan handla mat.
"Barnens Umeå" fick en flygplats med ett flygledartorn, tillverkad av
återvunnet material hemifrån. Därifrån kan man flyga till Turkiet, Spanien, Ö-vik,
Colombia och Sundsvall bland annat.
.......vägmärken och skyltar kom på plats, för att få ordning på trafiken.
.......men vissa förare ignorerade stoppskyltarna. Det var inte bra, då kunde man
bli påkörd.
Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande
ska prägla verksamheten i förskolan. Lpfö/98